La Vida en Paraiso ☀️

20 januari 2016 - Bocas Del Toro, Panama

We kregen recent een eerste, hierna volgende,  klacht; Het is wel leuk om jullie te volgen maar kunnen jullie ook een beetje doorschrijven? (Dhr. P. uit DD)  Dus vandaar nu al weer een tweede epistel van onze verblijf in Panama.

In totaal zullen we twee weken doorbrengen op Bocas. We gaan van maandag tot en met vrijdag in de ochtend naar school. Willem heeft privé-les en ik zit in een grappig groepje van 3 personen  waar we regelmatig lachen om elkaars gemaakte fouten. Un ejemplo:

Gato de cabaña

Ik vertelde vanochtend het verhaal over het jongetje met zijn vinger in de dijk en noemde dat een dama..en dan ook nog met een gat erin, een dama is toch echt geen dijk..Maar desalniettemin ons Spaans vordert muy rapido en in de middag doen we verschillende uitstapjes en hebben we zeer uiteenlopende ervaringen. Maar eerst even een heel algemene observatie; iedereen heeft hier wel een fiets, de fietsen hebben een soort caribean look, en je moet er een beetje lui opzitten. En men fietst op zijn Piets ( voor wie onze oude Piet niet heeft gekend; het is een manier van zo langzaam fietsen dat je nog net niet omvalt), daarbij kronkel je als de eerste de beste ratelslang wat over de weg en wanneer iemand de mening heeft dat je zijn doorgang belemmert dan wordt er gewoon lekker hard getoeterd. Fietsers onderling doen dat niet, ook niet naar voetgangers, daar kronkel je gewoon charmant om heen.

Onze cabaña is werkelijk een paradijselijke plek. Een heerlijk plek om wakker teworden, om 's ochtends op het balkon je koffie te drinken, om 's middags in je hangmat te hangen, zo nu en dan wat huiswerk te maken en ' s avonds een ron-naranja te drinken met heel veel ijs. Veel kolibrietjes (we botsen er net niet tegenop, en zij niet tegen ons), kleine gekotjes en een echte cabaña kat. Het is overwegend zonnig weer, zo nu en dan een buitje en een zeer aangename temperatuur.

We delen ons balkon met wisselende buren. Wij zitten hier intussen al zo lang dat we langzaam incrowd worden we kennen de buren, de mensen aan de overkant, en we werden twee dagen geleden beloond (als eerste) met twee gloednieuwe fietsen. Gisteren hebben we deze ingefietst  naar Play Bocas Drago. Eén van de vele prachtige stranden van Bocas, Noord bocasmaar slechts 16 km fietsen up and down the hill, door de schitterende jungle, een best sportieve daad. Heerlijk beetje lunchen aan zee met een fantastische redsnapper, en vervolgens weer het hele eind terug ploeteren. De beloning was dan ook fijn, een heerlijk zelf gebrouwen biertje bij de " Yellow Bocas Brewery".  Onze cabaña staat op palen en als je je door de cabaña beweegt schudt het een beetje op en neer. Afgelopen dagen hadden we een heel verliefd stelletje als buren,.. de rest laten we aan een ieders eigen fantasie over. We hebben een eigen keukentje, we koken regelmatig zelf maar je kunt  hier ook best  voor weinig pollo con aroz eten in verschillende cantina' s voor nog geen 4$.

Het uitgaansleven is zeer uiteenlopend. Zo gingen wij afgelopen vrijdag de muziek achterna en belandden in de disco aan het strand bij Chiquita beach. Daar troffen wij alleen maar locals, (max 1.65 lang) met keiharde muziek die het eigen denken bijna onmogelijk maakte. Niet geheel verassend waren er veel meer mannen dan vrouwen en had iedereen zijn eigen tafel gevuld met alle blikjes die ze die avond hadden opgedronken, verder een paar pooltafels en een kleine dansvloer. Praten is dus ook gewoon niet nodig.  Ook de bar die we daarna bezochten met een heuse DJ  had een soort zelfde 'recept' , maar hier geen lege blikjes maar een groten bak met gekoelde drankjes per tafeltje of plekje aan de bar. Het uitgangsleven van de toeristen vindt elders plaats maar met behoorlijk veel overeenkomsten, vooral veel drinken & harde muziek (soms live).

Afgelopen weekend was het tijd voor eens wat eerste excursies. We hebben we een bezoekje gebracht aan Carenero (vrijdag) en Bastemiento (zondag). Twee eilandjes dichtbij. Carenero is klein en overzichtelijk maar op Bastemiento hebben we het voor elkaar gekregen om te verdwalen, zonder ons te hebben ingesmeerd met Deet, verdwaald in de jungle... Willem zegt dat ik zonder probleem de rol van de klokkenluider van de Notre dame kan spelen, ( telde binnen een minuut op 1 arm en 1 been zo'n honderd bulten) derhalve deze ronde zeker geen persoonlijke foto's

Isla Bastimento, old bank

We kwamen er met de kleinste watertaxi die we tot nu toe hebben mogen bevaren en de verhouding tot ​de golven vonden wij in ieder geval niet de gehele tijd plezierig, maar Robbert onze vriendelijke bootsman vertelde nog nooit te zijn omgeslagen en hij vond de golven ook niet zo indrukwekkend (een dik zwemvest pronkte op zijn prachtige grote lichaam) terwijl het bootje de meest fantastische klappen op het water maakte. Overigens zeer de moeite waard om te bezoeken, een prachtig eiland, een mooi oud dorpje Old Bank, lang niet zoveel toeristen als op Bocas, een mooie dichte jungle.

We hebben inmiddels geleerd dat de  LP zo gek nog niet is en deze gaf aan dat je gemakkelijk langs de kust van playa Wizard naar Red Frog beach kunt lopen. Mooi pad door de jungle,... tja en wij zijn een beetje van het padje af geraakt.Uiteindelijk na uren van veel geploeter door dicht begroeide stukken, geklauter door riviertjes, bereikte we met wat schrammen en bulten en drie slippers weer het strand. Daar vonden we overigens wel een net iets ander modelletje flipflop maar wel passend en voor de juiste voet.. hoe mooi kan het leven zijn!

Tussenstand: we hebben toch nog te veel kleren....Meest gebruikte attributen die we overigens (bijna) allemaal cadeau kregen: Qwirkle, the leathergirl, de wakawaka lamp en niet te vergeten de JBL box, muchas gracias amigos!!!!

Zaterdag vertrekken we vanaf hier naar het rustige en naar horen zeggen prachtige Boquete.

1. Jan:
    21 januari 2016
    'T is wederom om jaloers op te worden.....en dat fietsen spreekt me natuurlijk weer geweldig aan. Nu nog een beetje conditie ....16 km down en up the hill... Oefening baart kunst. En dan ook nog vanavond een wereldbaan voor machteld aangeboden gekregen. Helaas, pindakaas ze is op wereldreis, kom volgend jaar maar terug!
  2. Willem & Machteld:
    23 januari 2016
    Ben natuurlijk enorm nieuwsgierig Jan, een wereldbaan, wie wil dat nou niet? .
  3. Hans:
    23 januari 2016
    Ziet er heel tropisch uit. Herkenning vanuit Puerto Rico is groot. Hoe is het Spaans? Kijk uit met die Zikamug! Veel plezier en blijf schrijven, leuk verslag met foto's. H&H
  4. Jan:
    24 januari 2016
    voorlopig heb je nog ruim 11 maanden een 'wereldbaan'; geniet daarvan!