Het verschil kon niet groter zijn!

30 augustus 2016 - Senmonorom, Cambodja

Dag fijne mensen, Om jullie even niet te belasten nu de zomer daar bij jullie bijna voorbij is en jullie nog even mogen genieten van de laatste zonnestralen, deze keer een kort blog over Singapore. Wij vinden het ook gepast gezien ons korte verblijf van slechts 5 dagen.

Van Cuba vliegen we eerst naar Toronto en vervolgens komen we na een korte tussenlanding in Seoul anderhalve dag later in Singapore aan. Het is midden in de Huisjes in de wijk Gelangnacht en we pakken een taxi naar ons hotel in de wijk Geylag. Dit is een wat oudere wijk met een fantastische overvloed aan prachtige kleine restaurantjes waar het drie maal per dag goed gevuld is met locals. We eten ons eerste echte Aziatische ontbijt, een heerlijke soep met witte rijst en een kop thee bij een verzameling kleine eettentjes op de hoek van de straat, even wennen maar het is top.

We bezoeken de Sri Senpaga Vinyagar tempel (Machtelds eerste kennismaking

met de Aziatische tempel); prachtig en wat een verschil met het de katholieke kerken in Cuba, het verschil had niet groter kunnen zijn.

We gaan met de metro de stad in, en worden overweldigd door de enorme hoogbouw, gloednieuwe panden, prachtige architectonische hoogstandjes, veel grote en nieuwe autos en de enorme hoeveelheid mensenstromen. En vooral heel veel regels, borden met wat niet mag, hoeveel boete je krijgt als je het wel doet. Singapore, stad en staat is overvol en super hightech en super luxe,en viertalig. Om maar even een klein verschil aan te geven kochten we een blikje bier in Cuba voor 1 dollar op het terras, hier betalen we er 13 dollar voor (maar dan wel op een super toeristisch plekje aan de rivier). Van het arme en grotendeels van het internet afgesloten land (waar we ook niets vooruit konden boeken omdat ook het hele bancaire gedeelte is afgesloten van de rest van de wereld) naar een stad waar overal free wifi is naar een stad waar iedereen rondloopt met zijn neus in de telefoon, bizar veel Pokemon GO spelers, het verschil had niet groter kunnen zijn. We vragen in ons hotel naar het 'oude' gedeelte van de stad en worden verwezen naar het nationale museum, need i say more? Het leven is overigens ook duur voor de locals, een appartementje kopen met 2 kamers is al snel 3,5 ton, verteld onze taxichauffeur. Hij is eigenlijk al met pensioen maar om zijn gezin wat extras te kunnen bieden rijdt hij met zijn dik 65 + een ubertaxi. Een vrijstaand huisje is voor hem onbetaalbaar.

China Town huisjeHet is een prachtige stad met veel verschillende Aziatische invloeden. Voor de minderheden groepen werden jaren geleden aparte wijken ingericht. Hoewel de chinezen de overhand (meer dan 75 %)  hebben is er toch een kleine China Town, een mooi klein wijkje waar het heerlijk ruikt en waar we de tempel met de 100 buddhas bezoeken.  In Havana was overigens ook een china town en daar woonde volgens de gids maximaal 10 chinezen (toen Castro aan de macht kwamen is de rest maar Miami gevlucht), wij zagen er daarom welgeteld maar één. ’s Avonds eten we bij de oude markt. De Telok Ayer Market is een verzameling van wel 80 kleine kraampjes waar de meest heerlijke gerechten worden verkocht. Bij het ene kraampje haal je eten, ergens anders weer wat drinken en tussendoor loopt er nog iemand rond met satestokjes en het mooiste is dat het er afgeladen zit met alle soorten en maten mensen.

We sluiten de dag af bij de Marine Bay. Hier was 3 jaar geleden nog water maar het W's dreamis nu een mooie plek met uitzicht op het grote reuzenrad en een van de grotere mals en 's avonds wordt hier een lichtshow gegeven onder het genot van prachtige bombastische muziek, terwijl half Singapore hier een rondje om het water rent of ergens in een hoekje een yogaklasje volgt.

Zondag middag borrelen we bij Raffles. Fiets tuktuk bij RafflesRaffles Hotel is het bekendste hotel van Singapore. Het opende zijn deuren in 1899 en het is vernoemd naar de stichter van deze stad, Sir Thomas Stamford Raffles. Het is een prachtig gebouw in Victoriaanse architectuur. Het hoogtepunt is de Long bar. Hier moet ergens in het begin van de 20e eeuw de cocktail Singapore Sling zijn uitgevonden. Net als veel toeristen besluiten wij dat we deze zeker moeten drinken, en ik kan nu zeggen hij is heerlijk! (en het mag wat kosten deze sublieme ervaring). Volgens een plaatselijke legende zou de laatste overlevende tijger van Singapore in het hotel zijn doodgeschoten nadat het dier het gebouw zou zijn binnengedrongen.

Garden by the bay

Ook een heel bijzondere plek is de Gardens by the bay. Het park bestaat onder andere uit een futuristisch bos van immense metalen bomen (‘Supertree grove’ ).  De metalen bomen -supertrees- zijn boomachtige structuren die het landschap van de Gardens domineren met hoogtes die variëren tussen de 25 meter en 50 meter. Het zijn verticale tuinen met een veelheid aan functies zoals het geven van schaduw en welke werkzaam zijn als milieu-motoren voor de tuinen. De supertrees zijn een thuis voor unieke en exotische varens, wijngaarden, orchideeën en een uitgebreide collectie van bromelia's. Ze zijn ook uitgerust met milieuvriendelijke technologieën die de ecologische functie van de bomen nabootsen.Het is een ingenieus systeem.

Marine Bay GardenBye bye Singapore!

Van hieruit vliegen we naar Cambodja. De overgang is wederom enorm, ook dit verschil kon niet groter zijn. Maar daar over meer in ons volgend blog. Als je het leuk vindt kun je alvast wat prachtige foto's bekijken van Angkor Wat (1 van de 7 wereldwonderen en de wandeling en het wassen met/ van de olifanten (Ja PH te U, geen tjes.. want dat kan echt niet ) in het Noordoosten van Cambodja.

Tot later!

BewarenBewaren

1. Maria:
    30 augustus 2016
    Lieve Machteld en Willem,

wat is het toch elke keer weer genieten van jullie verhalen en foto's! Veel plezier op jullie volgende bestemmingen, groetjes Maria
  2. Ronald:
    30 augustus 2016
    He Machteld bedankt voor de tips wij gaan namelijk in oktober ook naar Singapore en Thailand. Dus wie weet zie je mij in oktober op Koh Chang lekker op het strand relaxen ;-)
  3. Paul hoes:
    31 augustus 2016
    Hahaha, ik word blij van 'n OLIFANT!
    Ben ook erg benieuwd naar de KOLIBRIE en de PIJLGIFKIKKER. En vergeet vooral de nijvere MIER niet, of de LUIS, hoe klein die ook is. En dan heb ik 't nog niet eens over de APEN en de BRULAAP in 't bijzonder!
    Maar waar ik eigenlijk 't meest benieuwd naar ben is hoe anders (of niet) 't contact met de mensen is tov de mensen aan de andere kant van de wereld.
    Net zo makkelijk/moeilijk, spontaan/afwachtend, humorvol of humorloos, etc.
    Erg generaliserend natuurlijk en wellicht bevooroordeeld maar zo'n enorm verschil in ongeveer alles: eten en drinken, geloof, taal, muziek, liefde, kleding, huisvesting en noem maar op; dat zal neem ik aan zijn weerslag hebben in hoe men met elkaar en met jullie omgaat......???
    En ook wil ik weten hoe in Gods- en Boeddah's naam jullie 't volhouden al die nieuwe indrukken op te slaan en 'n plaats te geven. Respect voor jullie mentale (en fysieke) lenigheid!!!!
    Veel liefs en moois gewenst van paultje.
    ps wederom prachtige foto's en 'n helder verhaal.
    pps lees vooral de beginregels hardop en de hoofdletterdierwoorden dan echt HARD. En dan bedoel ik ook echt KEIHARD; zo'n beetje op de manier die WILLEM zo goed beheerst!
    XX
  4. Willem & Machteld:
    31 augustus 2016
    Lief PaulTJE, dank voor je reactie. Willem heeft het verhaal zojuist als gewenst voorgelezen. Antwoorden op al jouw vragen (want dat zijn er nog al wat, hebbertje), komen pas later want het is nog te vroeg voor een uitgebreid en genuanceerd verhaal. Ik kan je wel verzekeren dat een aantal van jouw vragen zeker aan bid komen in ons verslag van Cambodja, Van de Kolibietjes hebben we overigens prachtige fotos gemaakt in Colombia. Daar kun je vast nog eens een kleine verbetering in aanbrengen. Zie fotos Colombia :)) Liefs
  5. Mark:
    31 augustus 2016
    Gaaf die metalen bomen...tis weer geweldig.... Veeeeeeeel te kort....xxxxx
  6. Willem & Machteld:
    31 augustus 2016
    Bereid je dan maar vast voor op het cambodja blog bro, want dat wordt wat xx
  7. Mike:
    1 september 2016
    Had Machteld eigenlijk wel op die olifant verwacht.......
  8. Willem & Machteld:
    1 september 2016
    Hey Mike, heb er zeker op gezeten welliswaar in het water en terwijl we de olifanten hielpen met hun dagelijkse schoonheidsbehandeling