El hombre de aeropuerto y el conductor de minibus

24 januari 2016 - Bocas Del Toro, Panama

Eén van de thema's van de spaanse les is het thema ' gezondheidszorg', la salud en general y de salud mental. Het ziekenhuis is goedkoop als je werk hebt, je betaald een % van je salaris en je hebt recht op zorg. Maar veel mensen hebben geen werk en zij moeten contant betalen. Als je als toerist binnenkomt, vertelde zij ons, heb je 60 dagen recht op gratis zorg.

Er is geen speciaal onderwijs bent, als je niet makkelijk kunt leren omdat jij, por ejemplo, je moeilijk kunt concentreren, of als je wat langzamer denkt, dan krijg je extra aandacht als de rest al naar huis mag (dat vonden wij wel sneu). estrellas de marMaar vervolgens vertelde Kalya, wij kennen wel mensen die een beperking hebben of die in de war zijn maar zij leven met ons in ons dorp. Wanneer we de volgende dag met de minibus naar playa Estrella rijden is de jongen van de kaartjes iemand die niet  kan spreken. Hij maakt klanken en de  buschauffeur begrijpt hem goed. Hij bepaald wie waar zit,wat er betaald moet worden, rekent  supervlot het wisselgeld regelt alles ook als er een inwoner een vrachtje meegeeft voor het dorp onderweg. Hij zorgt er ook voor dat iedereen goed zit en op tijd uit en in kan stappen.

Eén van de eerste dagen dat wij in Bocas zijn en 's avonds de stad in gaan zien we een man over de hoofdstraat lopen met een enorm groot vliegtuig. We kijken er met verwondering naar wat hij aan het doen is en gokken dat het een soort van reclame ding moet zijn. Maar twee dagen later zien we hem weer. Nu loopt hij langs de bar waar wij een drankje drinken, "the bookstore" the place to be, en plots begint hij te rennen en het vliegtuig stijgt op. Hij krijgt een groot applaus van de omstanders. Van een insider horen we dat hij het vliegtuig zelf gemaakt heeft. Hij werkt op het vliegveld en dat kun je zien aan het ontwerp, het is helemaal af. Zelfs de 3 propellers draaien mee als het vliegtuig een vaartje krijgt. Wat er allemaal gebeurt als het eenmaal vliegt zien we niet maar wel dat de lampjes aan gaan als hij gaat opstijgen.

Wij raken even met hem aan de praat en hij vindt het leuk dat we een foto maken, voor op onze website leg ik uit. Hij knielt er speciaal voor. Van de insider horen we dat hij ook nog eens de enige persoon op heel Bocas is (die hij kent) die de hele avond naar opera muziek luistert.  Op verzoek Aviónvan een van de andere gasten maakt hij zich klaar, er zit een ritueel aan vast. Hij schuifelt met zijn rechterschoen zijn linkersok omlaag en andersom, hij kijkt meerdere keren goed om zich heen, als er een auto aankomt moet hij vanzelfsprekend inhouden, maar we zien dat hij goesting heeft, nogmaals doet hij met zijn voeten zijn sokken goed. Dan neemt hij een aanloop, de arm fier gestrekt, en ja hoor de lampjes gaan aan, de propellers draaien en ook nu gaat hij de lucht in. Na zo'n tien meter maakt hij een perfecte landing. Hij kijkt achterom, veegt het zweet van zijn voorhoofd en verdwijnt om de hoek. Een bijzonder mens, een bijzondere ontmoeting.

1. Colinda:
    25 januari 2016
    hi jullie daar, ik volg jullie ook via Patrick's e-mail, kan daar nog steeds bij!!
    kan me niet voorstellen dat je nog zin hebt om te gaan werken na een jaar vrijheid!
  2. Mark:
    26 januari 2016
    tss heb ik al na een weekend "i dont like mondays"

goed verhaal weer sussie, blijf schrijven, vin t prachtig
  3. Mark:
    26 januari 2016
    ps...gisteren hier de warmste januari dag ooit, hebben jullie mooi gemist, maar vandaag gelukkig weer regen
  4. René:
    26 januari 2016
    Mooie foto 's hoor! Enne, Salud, por ejemplo, jullie spreken een aardig woordje spaans. Leuk om jullie reisverhalen te lezen. Salud!