Mexico 2023

5 januari 2023 - Holbox, Mexico

14/12

De kombi (The 🐳) opgehaald bij Martin en na een bezoek aan de chedraui, een belachelijk grote supermarkt met een volle lading richting onze eerste bestemming, camping Bonanza @ Playa Xpu-ha. De 🐳 rijdt als een zonnetje! Och wat is het leven toch leuk. Bij aankomst ontmoette we Malou en Erik, ook onderweg met een Kombi, de Naranja.
Eerste plons in de zee, heerlijke plek. Enige minpuntje, barretje om 1700 gesloten. Alle nabij gelegen restaurants waren ‘privado’. Wel mooie wandeling langs de zee onder een meer dan mooie sterrenhemel. Diner met noodlesoep (🙏 Malou& Erik) chips biertjes en zoete broodjes. Een feestje en mooie gesprekken. Heerlijke avond.

16/12

Een klein stukje rijden maar en we zijn al weer in Paalum, daar waar de oude hippies in de jaren 70 hun kampje maakte is nu uitgegroeid tot een park waar traillers en huizen samen een soort nieuwe gemeenschap zijn geworden. Er staat een hotel bij en er zijn een paar camping plekjes. Op aanraden van een van de bewoners, Richie lopen we naar een prachtig strandje waar we zo goed als alleen zijn. Roofvogels en andere langbenige vogels vliegen en wandelen voorbij. Desolaat en prachtig. We eten s avonds in het restaurant waar twee Argentijnen ons met redelijke live muziek vermaken. The worst waiter ever (hebben we hem toe verkozen.. , maar wel geestig) brengt ons het hoofdgerecht terwijl we nog bezig zijn met het voorgerecht en Willem is even gespeeld boos. : this is no good we are still appetising.. the waiter; yes but very slowly😳😂😂.

18/12

Rond 1400 aangekomen in Coba op Camping Chococacao. Alle hekken op slot en geen beweging te zien. Als we bellen komt de manager, Anton op zijn brommer aangereden. Met de 🐳 moeten we rechtsom het terrein op. Een hek, met hangslot, nadat Anton heel veel verschillende sleutels heeft geprobeerd zonder succes, verdwijnt hij. Als hij terugkomt heeft hij hamer en schroevendraaier bij zich. Perdido el Chávez, meent hij te moeten uitleggen, hadden wij niet door 😂.
Van daaruit de archeologische site van Coba bezocht. We fietsen langs de verschillende vindplekken. Wauw, zeer indrukwekkend. Naast de prachtige oude Maya tempels en heiligdommen ook de prachtige en licht agressieve Faisan. Wel een fantastisch kleurrijke vogel.
Anton en zijn vrouw koken voor bons (kip met chocolade 🤔) en we zitten hier na een heerlijke maaltijd te nippen aan een drankje gemaakt van Anijs bolletjes en honing, op de achtergrond het geluid van onze privé cenote. Een half uur later:
We zijn alleen op de campsite met het geluid van de jungle, fantastisch. 🙏

Vroeg op pad richting Valladolid. Een uur terug in de tijd dus we finale begint om 9.00. The whale 🐳 weggezet bij de camping en op zoek naar een bar met tv. Eerste helft van finale Argentine -Frankrijk stukje bij de mini mercado daarna naar de plaza, gelukkig een bar met fijne koffie en twee schermen en heel wat voetbalfans. Geinig.

19/12

Vroeg vertrokken om voor de grote massa bij chichen itza te zijn. Waren iets later door foute route maar toch voor alle grote bussen ( die zagen we in tientallen aankomen toen wij weer vertrokken. Maar wat een enorm indrukwekkende plek. Het balspel ‘stadion’ is hier nog groter dan degene die we in Coba zagen. Een luguber spel overigens. Men speelt tegen elkaar en moet een bal door een ring krijgen. De regels heb ik verder niet scherp maar op verlies een lugubere dood.
Vanaf daar rijden we door naar EkBalam, een iets kleinschaliger vindplaats. Ook hier weer een enorme Piramide. Deze mogen we beklimmen. Trap op met de 🦵🦵 en na een fantastische view en bijbehorende plaatjes deels op de billen naar beneden. Ek Balam is het Maya woord voor zwarte Jaguar 🐆. Je ziet ze ook terug in de afbeeldingen. De tanden om het graf van de oude heerser zijn die van de mond van een Jaguar.
Vanaf Ek Balam rijden we terug naar Tulum.

20/12

We rijden langs de waanzinnige hotels, bars etc naar camping Sanchez. Het schemert al bijna en we kunnen op de camping terecht. We proberen ergens geld te pinnen maar only USD, bizar. Van onze laatste cash kopen we een drankje, een zak ijs en chips. Dan maar eigen feestje bouwen onder sterren. Heel zen en heel fijn. De meest fantastische koffie s’ ochtends, home made en aan het strand. Een fijne start van de dag. We leveren om 12 uur de 🐳 weer in 🥲. Nu verder met de bus naar Bacalar.

Laguna de los 7 colores en dat is echt niet overdreven. Wat een sublieme plek. Met de kano naar la canalita piratas en terug via een barretje want dit slimme koppel had weer eens geen water mee.. pff zullen we het ooit leren?
Wat een kleurenpracht van hels licht blauw tot diep donker blauw.
En dan is er nog het meer dan unieke verschijnsel: de estramotolitos, een oudste vorm van leven ooit op aarde gevonden, bijzonder is dat ze zelf zuurstof maken. NASA doet er onderzoek naar. 3 miljard jaar oud. Er is ook een andere plek in Australië waar deze gevonden zijn. Het zijn een soort van groeiende rotsjes. Mede door hen is er leven op aarde ontstaan, zegt men.
De avond afgesloten met drankje en live muziek bij Galeon Pirata Centra. Heerlijk jazzie.

Dag 2 in Bacalar; na relaxte ochtend en wandeling door het centrum een meer dan fantastische zeiltocht over de Laguna en de estramotolitos ook ontmoet ☺️.  Vanavond te lekker gegeten bij de finesterre .. pff nog aan het bijkomen.

Vroeg vertrokken vanuit bacalar. Busje kwam later dan gepland 🤨 (uurtje) maar bracht ons toch maar weer mooi naar onze volgende plek, Mahahual, waar we kerst gaan vieren. De kerstvakantie is begonnen en alle mexicanen zijn in beweging… maar beter even een paar dagen op een plek te zijn waar wij de kerstdagen doorbrengen. Vanmiddag genoten van de vissers en de vogels Fijn klein dorpje met relaxte sfeer.

De tweede dag is wel heel anders dan verwacht: in de nabijgelegen haven meert een cruiseschip aan en overspoeld dit kleine schattige dorp.. en het regent…en het regent.. de hele dag. Willem laat zich masseren door een kleine zeer krachtige Mexicaanse terwijl ik mijn boek bijna uitlees. Ach ook wel eens lekker en we plannen de volgende stap voor, kopen buskaartjes, doen iets met booking en dan maar even de 🤞 dat het front morgen het Mexicaanse land weer heeft verlaten. We gaan het zien.

We worden wakker en nog steeds regent het… af en toe lijkt de lucht iets lichter en dan komt het toch weer met bakken uit de lucht.. pin automaat hier heeft alleen maar dollars 🤨 we ontmoeten twee Canadezen die ons een lift aanbieden naar een pin wat km verderop. En brengen ons ook weer terug, zo sweet. 🙏 dave en Karen. We kunnen weer leven 😊

27/12

We laten de regen achter ons en vertrekken om 630 uit Mahahual op weg naar Campeche. Dus we zitten ruim 10 uur in de bus, met tussenpauze.  We stappen in Chetumal over in een linea Sur bus. Duidelijk andere koek dan de ADO bussen. We vallen op met onze ‘ojos azul’ Duidelijk dat we de enige toeristen zijn. De bus is overvol en onderweg stappen er meer in dan uit.
Het landschap verandert, van volle jungle naar wat lieflijker, nu en dan een weiland, lagere begroeiing, stoffige dorpjes ..
We komen idd rond geplande tijd aan in Campeche. Wat best wonderlijk is want aan het eind lijkt het meer een stadsbus te worden. Overal stappen mensen in en uit en we kronkelen de laatste km steeds dichter bij ons doel.
Ons hotelletje is fantastisch en na een snelle incheck gaan we het historische centrum in. Fantastisch leuk stadje. We eten in het bekende Calle 59. Fijn.

We zijn vroeg wakker, de zon schijnt. Lekker eigen koffie zetten en op een bankje in het park genieten we weer van de vroege zon. We huren fietsen en na het historisch centrum pakken we de malencon. Heerlijk om te fietsen en te genieten van zon zee en wind en ons te vergapen aan de waanzinnige hoeveelheden pelikanen. Hoeveel passen er eigenlijk op een bootje?

29/12

Vroeg op voor een dagje cenotes. De cenotes zijn gevormd door een komeet inslag heel heel lang geleden. Deze inslag creeerde meer dan 20.000 cenotes in Yucatan. Volgens Andrès uniek in de wereld (maar ze zijn ook in quatamala te vinden). De cenotes zijn verbonden door ondergrondse rivieren. Vandaag bezoeken we de cenotes van Santa Barbara.
Na een kort bezoek aan Acanceh gaan we verder op weg naar de drie cenotes van Santa Barbera. Cascabel, Xoch en Chacksikin. Alle drie prachtig. Onderweg krijgen van de Mexicanen uit Chihuahua (Rafa en Lilly) een Zapota een heerlijke zoete vrucht, vooral in Yucatan.
We lunchen in een ecologische tuin, prachtige plek midden in de jungle.

Terug in Merida hangt er een relaxte sfeer. Er is agave festival, straten zijn voor auto’s afgesloten en dit geeft de stad direct een ander gevoel. We doen drankje en hapje ergens op een van de vele pleintjes, lekker gitaartje op de achtergrond. Top avond en toch een klein beetje verliefd op merida.

30/12

Aangekomen in chuburna overvalt ons een kleine existentiële crisis. Dit is het niet. We gaan een dorp terug, Chelem en vinden een kamer bij Raoul en Ruby. Hoe veel fijner. Hier gaan we en paar dagen gewoon zijn, samen met een grote Mexicaanse familie. Geinig.
Oud jaars avond is fantastisch. Raoul maakt het meest fantastische buffet er is een live band en samen met zo’n 30 Mexicanen dansen we het nieuwe jaar in. Om 12 uur krijgen we 12 druiven in champagne. Mooie traditie.
Chelem is een klein vissersdorpje en dat zie je ook terug op de begraafplaats😉

2/1

Rio Lagartos is een klein vissersdorp. Het ligt aan het prachtige natuurgebied en daarmee ook bij las Colorados, het de roze vlakte.
Er is een dorpsfeestje aan de gang. Kinderen mogen eerst samen met stokken tegen een band aan slaan terwijl er gezongen wordt. Doel is duidelijk, hij moet kapot en dan is er de beloning 🍭 🍬. Daarna de moeders de lol en het gegil als het ook hen is gelukt is van gelijke orde.
Vroeg op voor een zonsopgang.  Alle vissersbootjes varen al uit en de de eerste komen ook al binnen. De pelikanen proberen een visje mee te pikken.
Terwijl we ontbijten bij Yuum Ha vliegen de 🦩, pelikanen & vele anderen voorbij.

We maken een boottocht met Francesco. 🐊 🐊 🦝 🦩 enz. Helaas heeft het de laatste dagen te veel geregend, het roze meer is troebel en de bodem niet zichtbaar en daarom zien we niet het roze effect. Wel heel veel flamingo’s 🦩💕 en als laatste nog even naar de golf van Mexico
Bij de ondergaande zon kijken we naar alles wat nu de andere kant op vliegt. Als alle vogels gevlogen zijn eten we bij Ria Maya, briljant plekje.

5/1

De laatste dagen gaan we even heerlijk opladen en genieten van het tropische Holbox. We hebben een fijne casita met alles erop en eraan en heel dicht bij het strand. Bizar eiland, straten zijn zanderige/ modderig en soms bijna ondoorwaadbare plassen. Rond het centrum is het meer dan volgebouwd. Taxi’s zijn golfkarretjes en rijden dapper door de straten.
We zijn meer dan content met ons plekje ver weg van het centrum. Wat een gekkenhuis daar.
Eten bij cabaña schommelen onder de maan en sterren. Het is bijna volle maan. Wat een feestje.

Dag 2 maken we een lange wandeling langs het strand naar het vogelreservaat. Waanzinnig! Wat een vogels 🦅 visarend, roodhals reiger en witte roodhalsreiger. Top.
We eten bij Santos fuegos, net nieuw restaurant met kok uit Uruguay. Wauw want een fijne plek en wat een meer dan voortreffelijke Arrancherro.

Als de zon ondergaat is het vampier tijd.. mensen die zich te laat beschermen zie je de volgende dag met dikke rode bulten rondlopen, niet te doen. Godzijdank bestaat er OFF! Maar er wordt van alles gedaan om de zwarte monsters te weren, o.a. takjes Romero/ rozemarijn, in combinatie met soort hout en dan lekker de vlam erin en dikke rook maken. Dat zal ze leren👊 🦟.
Dag 3 fietsen we naar puntos musqitos 🥵🥵 altijd te kleine fietsjes maar wat is het prachtig hier!!
Witte zee of vis Arend! Gekke dingetjes in het water en mooie vergezichten.
We lopen aan het einde van de dag naar punta coca voor de zonsondergang op zondag en om de bioluminescentie te zien.
Er is een packman zon 😉Terwijl de sterren aan de hemel schitteren beweegt het lichtgevende plankton ook door het water
Ik voel me net een 🧚🏻‍♀️ Als beloning voor onze dappere strijd door de donkere paden en vaak grote plassen en met gevaar voor slipperverlies trakteren we ons nog maar een keer op santos fuegos, de schatten hebben een toetje voor ons bewaard, ananas uit de oven met chocolademousse 😱
Willem ziet de top van een reuze 🐚, we graven hem voorzichtig uit om te zien of hij nog leeft.. nee dus. Och als een kind zo blij, schelpjes zoeken en dan deze jongen tegenkomen.
Beachlive het bevalt ons 😉
We gaan een avond downtown.. wat een gekkenhuis, fijn om einde avond met een taxi hotsend en botsend weer thuis afgeleverd te worden..

De horseshoecrab.. een levend fossiel.. (en als ik Google mag geloven, ook nog het enige levende, heeft zich nooit aangepast) we hadden de Shells al vaker gezien maar nu ook een nog levende.

De grote schelp schenken we aan Lorena, onze favoriete dame van CaroLinda.